Acorduri
STATUTUL-REGULAMENT AL
PROGRAMULUI NATIONAL ANTICONTRAFACERI DESFASURAT SUB EGIDA InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C.
Capitolul I - Dispozitiii generale
Art. 1 InfoCons, denumita in continuare InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. este persoana juridica, reprezentativa, ce apara drepturile consumatorilor si promoveaza produsele si serviciile din Romania.
Art. 1.1 PROGRAMULUI NATIONAL ANTICONTRAFACERI DESFASURAT SUB EGIDA InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C., DENUMIT IN CONTINUARE P.N.A.C.
Art. 2 InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. este organizatie neguvernamentala, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice.
Art. 3 InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. functioneaza in baza inscrierii in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor sub nr. 22/18.04.2003, cod de inregistrare fiscala 15535584 emis de Ministerul Finantelor Publice
Art. 4 InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. va actiona pentru crearea unui climat economic si social care sa asigure o protejare reala a intereselor consumatorilor si o optima promovare a produselor si serviciilor realizate in Romania.
Capitolul II - SCOPUL ASOCIATIEI
Articolul 5 -InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. are ca scop sustinerea si apararea drepturilor fundamentale si intereselor legitime ale consumatorilor, precum si derularea, la nivel national a unor programe axate pe protectia consumatorilor si promovarea produselor si serviciilor din România si Anticontrafacere prin P.N.A.C.
Articolul 6 -OBIECTIVE:
- protectia consumatorilor împotriva riscului de a achizitiona un produs sau a se promova un produs sau servicii care ar putea sa le prejudicieze integritatea fizica;
- informarea corecta privind caracteristicile esentiale ale produselor si serviciilor promovate în România
- informarea opiniei publice prin mass-media locala sau nationala privind deficientele produselor si serviciilor precum si impactul negativ asupra consumatorilor si mediului ambiant, precum si editarea de publicatii în acest scop;
- accesul la piata produselor de calitate;
- certificarea ierarhiei valorilor sub însemnele programelor promovate de Asociatie si încurajarea concurentei loiale;
- consolidarea încrederii în conceptul de marca prin asocierea simbolurilor apartinând programelor elaborate sub egida Asociatiei;
- analizarea si luarea de masuri în vederea solutionarii sesizarilor formulate de consumatori cu privire la produsele si serviciile oferite de comercianti;
- notificarea catre comercianti a masurilor care sa conduca la eliminarea cauzelor care au generat nemultumirea consumatorilor;
- initiativa retragerii de pe piata a produselor si serviciilor care pun în pericol sanatatea consumatorilor;
- initiativa retragerii autorizatiei de functionare a persoanei juridice care nu asigura nivelul calitativ corespunzator standardului declarat sau prescris de normele în vigoare, precum si celor ce pun în pericol sanatatea consumatorilor si poluarea mediului înconjurator;
- acorda consumatorilor asistenta juridica consultativa si în vederea solutionarii litigiilor prin cabinete de avocat sau societati specializate agreate de Asociatie în scopul repararii prejudiciilor suferite prin achizitionarea produselor si serviciilor necorespunzatoare;
- parteneriat cu asociatii similare din strainatate;
- acceptarea de sugestii si propuneri din partea consumatorilor si includerea facultativa a acestora în programele Asociatiei.
- protectia consumatorilor la achizitionarea de produse contrafacute.
- informarea consumatorilor cu privire la marfurile originale.
Articolul 6 - Materializarea acestor obiective se va realiza prin intermediul unor programe, ce vor reuni in structura acestora aspectele comune ale realitatii social-economice ce se doreste a fi optimizata.
Articolul 7 - Programele vor avea denumiri alese potrivit deciziei Consiliului Director si avizul departamentelor de specialitate.
Articolul 8 - Dezvoltarea Programelor se realizeaza de catre A.N.P.C.P.P.S.R, care va colabora, in vederea punerii acestora in practica, cu Institutii/Organizatii/Societati
Articolul 9 - Programele pot fi modificate si completate în scopul prevazut prin prezentul statut, prin elaborarea de proiecte - programe în baza deciziei Consiliului Director.
Articolul 10 - Asociatia va putea infiinta filiale cu respectarea legii, filiale ce sunt necesare in vederea realizarii scopului propus.
Capitolul III - DURATA DE FUNCTIONARE A ASOCIATIEI
Articolul 11 - Durata de functionare a Asociatiei a fost stabilita de comun acord de catre asociati si este nedeterminata, cu incepere de la data inscrierii sale in Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Articolul 12 - Asociatii, in conformitate cu propria lor vointa vor putea decide limitarea duratei de functionare a asocaitiei, cu respectarea dispozitiilor in vigoare.
Capitolul IV - PATRIMONIUL ASOCIATIEI, COTIZATIILE SI ALTE SURSE DE FINANTARE
Articolul 13 - Patrimoniul initial al Asociatiei est alcatuit din aportul în bani al asociatilor.
Articolul 14 - Veniturile Asociatiei se compun din:
a) taxele de aderare,
b) cotizatiile membrilor,
c) dobânzile si dividendele rezultate din plasarea sumelor disponibile, în conditii legale,
d) donatii, sponsorizari legale, alte venituri prevazute de lege.
e) diverse venituri etraordinare
f) venituri din activitati economice directe
g) resurse obtinute de la bugetul de stat si/sau de la bugetele locale
h) resurse obtinute din programe de finantari
i) alte venituri prevazute de lege
j) taxe din programe
Articolul 15 - Avand drept fundament bugetul aprobat, Asociatia va efectua cheltuieli in ceea ce priveste:
a) punerea in practica a Programelor ce sunt dezvoltate de Asociatie;
b) remunerarea personalului Asociatiei;
c) cheltuieli administrative si gospodaresti;
d) editare, tiparire, difuzare de materiale si publicatii.
e) alte cheltuieli necesare si utile
Capitolul V - MEMBRII InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C.- DREPTURILE SI INDATORIRILE ACESTORA
Articolul 16 - Membru al InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. poate fi orice persoana fizica. Persoanele juridice sunt membrii colectivi
Articolul 17 - Membrii InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. sunt:
a) membrii fondatori(asociatii)
b) membrii de onoare
c) membrii activi
Articolul 18 - Cererile de aderare se vor adresa Secretariatului General al InfoCons, care le va supune spre aprobare, conditionata de semnatura Presedintelui Asociatiei Consiliului Director al InfoCons.
Articolul 19 - Membrii fondatori (asociatii) sunt persoanele ce au infiintat Asociatia.
Articolul 20 - Membrii activi sunt persoane fizice si juridice romane ce recunosc statutul si regulamentul de functionare al A.N.P.C.P.P.S.R, au platit taxa de inscriere mentionata in cererea de aderare si a caror cotizatie este achitata la zi.
Articolul 21 - Persoanele juridice afiliate, ce au dobandit calitatea de membru al InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C. reprezinta entitati distincte ramanand autonome ca functionare, avand in vedere statutul propriu si regulamentul intern.
Articolul 22 - Poate obtine calitatea de membru al InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C.si o persoana ce este angajatul/membrul/asociatul uneia din persoanele juridice ce au calitatea de membrii ai InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C.
Articolul 23 - Persoanele juridice vor participa la dezbaterile ce se desfasoara in cadrul structurilor InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C.a caror regulament de functionare si caracteristici permit acest lucru (au caracter deliberativ), prin intermediul unui reprezentant- persoana fizica- pe baza de delegatie semnata de reprezentantul legal al persoanei juridice afiliate, conform structurii organizatorice proprii si parafata.
Articolul 24 - Prin hotarare a InfoCons, se va putea acorda titlul de membru de onoare atat persoanelor fizice cat si celor juridice si membrilor/ angajatilor/ colaboratorilor acestora, pentru perioada in care detin aceasta calitate. Persoanele ce au obtinut calitatea de vicepresedinte al InfoCons sau vicepresedinte a uneia din structurile InfoCons, prin hotarare a Consiliului Director fara a fi depusa o cerere de aderare in acest sens si fara plata taxelor aferente (taxa de inregistrare si taxa de membru) au calitataea de membrii de onoare ai InfoCons. Acestia vor face parte din Colegiul Permanent al InfoCons in urma deciziei in acest sens a Consiliului Director al Asociatiei.
Capitolul VI - DREPTURILE SI OBLIGATIILE MEMBRILOR
Articolul 25 - Drepturi:
a) sa participe la activitatile desfasurate de InfoCons in parteneriat cu A.R.C.C.
b) sa realizeze propuneri in ceea ce priveste infiintarea unor noi programe, conforme cu scopul si statutul A.N.P.C.P.P.S.R, si modalitatea de dezvoltare a Programelor existente
c) sa obtina facilitati, referitoare la Programele pentru a caror accesare este prevazuta o taxa, avand in vedere cheltuielile realizate de Asociatie pentru dezvoltarea acestora.
d) sa participe la la Adunarea Reprezentativa a Membrilor, membrii activi avand drept de vot deliberativ in cadrul acesteia.
e) au acces la sedintele Asociatiei
f) pot sa foloseasca serviciile departamentelor de specialitate ale Asociatiei in scopul apararii intereselor lor juste.
g) sa fie introduse in publicatiile Asociatiei materiale realizate de acestia, in anumite conditii.
h) sa isi exprime opinia cu privire la actiunile intreprinse de Asociatie
i) sa fie recompensati pentru merite deosebite.
Articolul 26 - Obligatii:
a) sa cunoasca si sa respecte statutul si regulamentele Asociatiei.
b) sa contribuie la realizarea actiunilor pe care le propune Asociatia
c)sa achite la timp si integral cotizatia catre Asociatie
Articolul 27 - Pierderea calitatii de membru poate avea loc in una din urmatoarele situatii:
a) la cerere;
b) in cazul neplatii cotizatiei;
c) incalcarea prevederilor cuprinse in statut si in regulamentele Asociatiei;
d) savarsirea unor fapte ce aduc atingere materiala sau de imagine Asociatiei
e) in cazul pierderii calitatii pe baza careia s-a inscris in Asociatie.
f) Prin dizolvarea Asociatiei
Capitolul VII - ATRIBUTIILE ORGANELOR DE CONDUCERE, ADMINISTRARE SI CONTROL ALE ASOCIATIEI
I. ADUNAREA GENERALA:
Articolul 28 - Adunarea Generala este organul suprem de conducere al Asociatiei, alcatuit din totalitatea asociatilor.
Articolul 29 - Competenta Adunarii Generale cuprinde:
a) stabilirea strategiei si a obiectivelor generale ale Asociatiei;
b) aprobarea bugetului de venituri si cheltuieli si a bilantului contabil;
c) alegerea si revocarea membrilor Consiliului Director;
d) alegerea si revocarea cenzorului;
e) înfiintarea de filiale;
f) modificarea actului constitutiv si a statutului;
g) dizolvarea si lichidarea Asociatiei precum si stabilirea destinatiei bunurilor ramase dupa lichidare;
h) adopta orientarile strategice si directiile majore ale activitatii Asociatiei pe urmatorii patru ani;
h) orice alte atributii prevazute în lege;
Articolul 30 - Adunarea Generala se întruneste cel putin odata pe an si are drept de control permanent asupra Consiliului Director si cenzorului.
Articolul 31 - Adunarea Generala se convoaca la propunerea Consiliului Director.
Articolul 32 - Data, ora si ordinea de zi ale Adunarii Generale se vor comunica in scris tuturor asociatiilor .
Articolul 33 - Adunarile Generale sunt prezidate de presedinte, iar in lipsa acestuia de prim-vicepresedinte.
Articolul 34 - Adunarea Generaala este legal constituita in prezenta majoritatii simple a membrilor activi ai Asociatiei.
Articolul 35 - Asociatul care într-o problema supusa Adunarii Generale este interesat personal sau prin sotul sau, ascendentii sau descendentii sai, rudele în linie colaterala sau afinii sai pâna la gradul al patrulea inclusiv nu va putea lua parte la delibere si nici la vot.
Articolul 36 - Hotarârile luate de Adunarea Generala, în limitele legii, actului constitutiv si statutului sunt obligatorii chiar si pentru asociatii care nu au luat parte la Adunarea Generala sau au votat împotriva.
Articolul 37 - Hotarârile Adunarii Generale, contrare legii, actului constitutiv sau statutului pot fi atacate în justitie de oricare dintre asociatii care nu au luat parte la Adunarea Generala sau care au votat împotriva si au cerut sa se insereze aceasta în procesul verbal de sedinta, în termen de 15 zile de la data când au luat cunostinta despre hotarâre sau de la data când a avut loc sedinta, dupa caz.
II. CONSILIUL DIRECTOR
Articolul 38 - Consiliul Director asigura punerea în executare a hotarârilor Adunarii Generale.
Articolul 39 - În exercitarea competentei sale Consiliul Director:
a) prezinta Adunarii Generale raportul de activitate pe perioada anterioara, executarea bugetului de venituri si cheltuieli,
bilantul contabil, proiectul bugetului de venituri si cheltuieli si proiectul programelor Asociatiei;
b) încheie acte juridice în numele si pe seama Asociatiei;
c) aproba organigrama si politica de personal a Asociatiei;
d) dezbate, pe baza Statutului si a Regulamentului Intern de Functionare aspectele privind optima functionare a Asociatiei;
e) studiaza supune discutiei rapoartele intocmite in legatura cu functionarea Asociatiei de catre Secretariatul General, si de alte structuri interne ce detin aceasta competenta;
f) aproba programele de lucru ale Asociatiei;
g) aproba regulamentul de organizare si functionare a diverselor structuri ale Asociatiei: filiale, subfiliale, comisii, consilii, adunari, etc.
h) îndeplineste orice alte atributii stabilite în Statut sau de catre Adunarea Generala;
Articolul 40 - Dispozitiile privitoare la persoanele interesate în luarea hotarârilor Adunarii Generale se aplica în mod corespunzator si persoanelor Consiliului Director.
Articolul 41 - Deciziile Consiliului Director contrare legii, actului constitutiv sau statutului pot fi atacate în justitie.
Articolul 42 - Sedintele consiliului Director sunt valabile in prezenta a jumatate plus unu din totalul membrilor Consiliului Director.
Articolul 43 - Hotararile Consiliului Director se iau cu majoritate simpla a voturilor celor prezenti.
Articolul 44 - Sedintele Consiliului Director sunt prezidate de presedinte sau de inlocuitorul acestuia.
III. CENZORUL/COMISIA DE CENZORI
Articolul 45 - Controlul financiar intern al Asociatiei este asigurat de cenzor.
Articolul 46 - În realizarea competentei sale cenzorul:
a) verifica modul în care este administrat patrimoniul Asociatiei
b) întocmeste rapoarte si le prezinta Adunarii Generale
c) poate participa la sedintele Consiliului Director fara drept de vot
Capitolul VIII - MODIFICAREA STATUTULUI ASOCIATIEI
Articolul 47 - Modificarea statutului Asociatiei se va putea realiza prin hotarâre a Adunarii Generale si se va face prin înscriere în Registrul asociatiilor si fundatiilor.
Capitolul IX - DIZOLVAREA SI LICHIDAREA ASOCIATIEI
Articolul 48 - ASOCIATIA NATIONALA PENTRU PROTECTIA CONSUMATORILOR SI PROMOVAREA PRODUSELOR SI SERVICIILOR DIN ROMANIA se dizolva de drept sau prin hotarârea Adunarii Generale. Lichidatorului i se vor aplica în mod corespunzator dispozitiile prevazute în Cap. 9, Sectiunea a 2-a din O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii.
Articolul 49 - Bunurile ramase în urma lichidarii vor fi transmise catre persoane juridice de drept privat cu scop identic sau asemanator, cu respectarea dispozitiilor art. 60 din O.G. nr. 26/2000 cu privire la asociatii sau fundatii.
Articolul 50 - Bunurile ramase in urma lichidarii se vor transmite persoanelor juridice mentionate la art. 49, in termen de 6 luni de la terminarea lichidarii, in caz contrar acestea vor fi atribuite de catre Instanta competenta unei persoane juridice cu scop identic sau asemanator.
Capitolul X - DISPOZITII FINALE
Articolul 51 - In vederea sporirii veniturilor si pentru asigurarea unei bune desfasurari a activitatii, Asociatia va putea dobandi si calitatea de asociat sau actionar al unor societati comerciale
Articolul 52 - Prezentele prevederi se completeaza cu dispozitiile legale in vigoare
Articolul 53 - Opiniile exprimate de catre membrii si asociati nu angajeaza Asociatia. Pozitia oficiala a Asociatiei este cea care reiese din comunicatele si documentele oficiale.